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"Den Auftakt machte Khaira Arby, eine Diva aus Timbuktu. In der Musik der Cousine des legendären Niger-Blues-Gitarristen Ali Farka Touré mischen sich Einflüsse aus verschiedenen Regionen Malis. Mit ihrem beseelten Gesang erinnert die stämmige Sängerin in ihrem opulent glitzernden Kleid an eine afrikanische Verwandte der Soul-Sängerin Aretha Franklin. Sie schwenkte die Arme und ihren lila Schal, wog sich elegant in den komplex-repetitiven Rhythmen von Kalebassen und Schlagzeug und spielte mit ihrer Band bald den Saal in Trance. Aus den Träumen heraus riss sie aber der Gitarrist, der sich immer wieder in den Vordergrund drängte und sich in einen wahren E-Gitarren-Rausch spielte, als sei der Geist von Jimi Hendrix in ihn gefahren."

TAZ, 29.10.2015

Portrait Deutschlandradio Kultur

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Arte Radio:  La_diva_de_tombouctou

 

 

 

 

 

 

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"Shrouded in regal colors, she presides over a small army of brilliant African musicians, who create a hypnotic backdrop for her gloriously swooping vocals. It feels a little silly to think of her as a frontwoman — the mere lead singer of some band — on the live stage, she's all showmanship and command."

Stephen Thompson, NPR Music

"In 'Al Jama'a Bismillah' electric guitars twang inimitable against each other, and Arby's jubilant voice looking for contact with the almighty"

Robert van Gijssel, De Volkskrant about "Gossip"

"On `Timbuktu Tarab´ (Clermont Music), her singing ricochets against eager backup choruses and lead-guitar lines that can hint at both Hendrix and Ali Farka Touré. Her band, mixing Western and African instruments, clearly knows its rock and reggae but keeps its African perspective, while a sinewy productionflaunts every contrapuntal cascade. It’s world music that grabs and doesn’t let go."

Jon Pareles, New York Times

 

“Arby is one of Mali's most widely respected female singers and has a powerful style influenced by both southern Malian traditions and Arabic melisma.”

Joe Tangari, Pitchfork